Uzsorára vettünk egy konténernyi biciklit, egy éjszaka alatt mindet eladtuk

Forrás: index.hu

Magyarország legnagyobb kerékpárgyártója, a Neuzer egyszemélyes cégként indult. Neuzer András saját magának készített alkatrészeket, de a hiánygazdaság hamar keresetté tette az 1980-as évek végén. Első konténernyi kerékpárjait uzsorakamatra vette. Ma már évente körülbelül százezer biciklit gyárt 180 munkatársával Esztergomban. Egyik népszerű biciklijét színtévesztésének is köszönheti.

Neuzer András története egy 1960-as években gyártott, ütött-kopott Favorit biciklivel indult. „Gyakorlatilag mindent újra kellett rajta faragni, amit lehetett, megcsináltam rajta, de hiányoztak alkatrészek, amihez nekem kellett egyszerű szerszámokat, úgynevezett cigányszerszámokat készíteni. Ezekkel kis sorozatokat csináltam alkatrészekből, és hamar kiderült, hogy másoknak is kellett ezekből.”

Neuzer budapesti bringaboltokba, a Velvártba, a Fülöp Kerékpárba, a Szigetibe kezdte teríteni áruját, ami 1985-ben még csak néhány száz darabot jelentett. Fékpofával, bovdennel, klipsszel indította be üzletét, majd készített csomagtartót és nyerget is. Az alkatrészeket ekkor még manufakturális módszerekkel gyártotta egyedül vagy feleségével a lakásukban és garázsban, a gépmunkát pedig kiadta bérbe.

Neuzer András Fotó: Bődey János / Index

A termékeire nagy kereslet mutatkozott, szinte minden hiánycikknek számított, így 1987-ben már az akkor nagy műszaki kereskedelmi láncok, a Titán, a Keravill és a Mobil is nála kopogtattak alkatrészért. Neuzer már kénytelen volt céget alapítani, a megnövekedett mennyiségű, százezres darabszámú rendeléseket már csak hivatalos keretek között teljesíthette.

„IPARI MÉRETŰ SZERSZÁMOKAT GYÁRTATTAM. EZEKÉRT GYAKORLATILAG MINDENT ELZÁLOGOSÍTOTTAM, A HÁZAM, AZ AUTÓM. MINDENEM. VASDARABOK LETTEK EZEKBŐL, DE A VASDARABOK TERMELTEK ANNYIT, HOGY AZTÁN TUDJUNK TOVÁBBLÉPNI.”

Az alkatrészgyártás mellé pár év után a kerékpár-összeszerelést és -eladást is felvette portfóliójába. 1990-ban egy régi disznóólat átalakítva nyitott szervizt, és hamar kiderült, hogy a bicikli is hiánycikk, sorba álltak érte az emberek a gyártóknál. Egy év múlva már ő is szerelt össze bringákat, majd a Távol-Keletről is rendelt árut.

1992-ben négy konténernyi tajvani kerékpárt vásároltam meg. Nekem ugyan csak egy konténernyire volt pénzem, a többit hatalmas uzsorakamatra vettem. Ahogy jöttek a konténerek, mindig fizettem, levámkezeltük az árut, és még éjszaka eladtuk a bicikliket. Az ebből kapott pénzből újabb konténereket vettem, óriási kockázat volt, mert ha nem az jön, amire számítottam, vagy nem fizetnek a vevők, tönkremegyek. Három hét alatt viszont eljutottunk oda, hogy a harmadik konténer végén már ki tudtam fizetni az összes uzsorakamatot és tartozást, a negyedik konténer meg tisztán megmaradt nyereségnek.

Neuzer ebben az évben egy régi lerobbant gyárépületet is megvásárolt telephelynek, és egyre dinamikusabbá vált a termelés. 1995-ben már több mint ötvenezer kerékpárt gyártott a cége, 2000-ben pedig már százezer fölé ment.

A cikk folytatódik az index.hu oldalon.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük